Läxor i skolan

”- Vad har ni för erfarenhet av läxor?” skrev en förälder nyss på Autism och Aspergerförbundets facebooksida. Det är naturligtvis individuellt eftersom alla är olika men jag tar mig ändå friheten att lägga ut texten lite och förhoppningsvis kan det hjälpa någon lärare, elev eller förälder.

Alla människor härmar beteenden, det är så vi lär oss att vara sociala varelser, vi härmar och kopierar. Det här är en av anledningarna till varför leken är så viktigt, vi lär genom att leka. Alla kopierar beteenden hela dagarna för att passa in. Att personer med Autism kan om de vill är en fördom, att ”det bara är att skräpa till sig” eller ”att ta sig i kragen” men med den här typen av funktionsnedsättning funkar inte det… men viljan att passa in finns. Och det är just att viljan och förmågan kolliderar som skapar frustration hon personen.

Jag har särskilt studerat flickor med Asperberger och har sett att flickor kopierar mera än pojkar. Det gäller troligen alla flickor oavsett personlighet. I normen är det mer okej att pojkar ”busar” och att flickor är ”snälla”.

Varje morgon när vi vaknar har vi en viss mängd energi att göra av med under dagen, jag brukar likna det vid ett provrör med vätska. Personer som kopierar mycket under skoldagen ligger på en hög nivå av koncentration. Att koncentrera sig tar energi, det har vi alla upplevt. Tänk dig att du ska skriva ett prov varje dag och hela dagen, då är du trött när du kommer hem. Ungefär så upplever många med Autism skoldagen.

När vi gjort av med energi behöver vi fylla på, jag kallar det energipåfyllare. Vi har alla olika sätt att fylla på, någon gör det genom att springa 5 kilometer, en annan genom att sova, någon genom att lyssna på en bok och en tredje genom att spela World of Warcraft. Vad gör du när du behöver få energi?

Att ha en läxa som kräver energi när energin är slut är en riktigt dålig ide om däremot läxan är en uppgift som ger personen energipåfyllning då fyller den en bra funktion.

Någon kanske fyller på energi genom att räkna 10 mattetal varje kväll, en annan person fyller på energi genom att läsa ur kartboken varje kväll. Så mitt svar på frågan är att läraren och eleven tillsammans med vårdnadshavaren måste hitta en individuell lösning som bjuder på mycket flexibilitet utan att eleven hängs ut som annorlunda i den inkluderade klassen. Det är med andra ord smart att läraren ge alla elever olika läxor utifrån dennes behov och förutsättningar.

Det är den här typen av kunskaper jag förmedlar till lärarna/pedagogerna under min pedagogiska handledning som jag erbjuder i ACNK

En reaktion på “Läxor i skolan

  1. Pingback: ”- Vad har ni för erfarenhet av läxor?” skrev en förälder nyss | Våga Vara Du

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>